Afiliacja to dość specyficzna gałąź marketingu internetowego, niezwykle ostatnio popularna, która polega na polecaniu w internecie produktów lub usług i otrzymywaniu za to prowizji. To oczywiście w dużym skrócie. Jak działa marketing afiliacyjny? Jak zacząć na nim zarabiać i czy takie zarabianie przez internet jest bezpieczne? Odpowiedzi poniżej!
Można by pomyśleć “zaraz, zaraz, ale jak ja mam zarabiać polecając czyjś produkt?”. Otóż właśnie na tym polega marketing afiliacyjny. To model promocji produktów lub usług pozwalający zarabiać internautom na sprzedaży cudzych produktów. Najlepiej jednak, jeśli przedstawimy to na przykładzie.
Afiliacja – jak to w ogóle działa?
Załóżmy, że sklep internetowy sprzedający sprzęt elektroniczny otwiera program partnerski, który ma się przyczynić do zwiększenia sprzedaży produktów. Michał, influencer prowadzący bloga i profil na Instagramie, zna sposoby zarabiania przez internet i postanawia dołączyć do programu. Od teraz, wystarczy, że pobierze odpowiedni link lub baner przekierowujący do sprzętu elektronicznego, o którym opowiada i za każdy zakup dokonany za jego pośrednictwem otrzyma prowizję. Każda osoba, która wejdzie na stronę sklepu przez zamieszczony przez Michała link, staje się klientem z jego polecenia. Michał otrzyma wynagrodzenie w postaci np. 10% od wartości tych zakupów. Można więc uznać, że jest to relacja win-win-win. Klient jest zadowolony, ponieważ dokonał zakupu produktu, sklep z dokonanej sprzedaży, a Michał z dodatkowego dochodu.
Afiliacja stała się tak popularna, ponieważ zarabiać na niej może każdy. Każdy z nas ma swoje ulubione i sprawdzone marki, którym pozostaje wierny. Polecając te marki lub konkretne produkty marek, swoim znajomym, czytelnikom, obserwatorom czy fanom, a także zupełnie obcym członkom grup w mediach społecznościowych czy forów internetowych, możemy uzyskać dodatkowe źródło dochodu.
Afiliacja – podstawowe zalety
– żadnych inwestycji – to najważniejsza zaleta i stanowiąca o tym, że tak ochoczo wiele osób przystępuje do programów partnerskich. Rejestracja w programach afiliacyjnych jest całkowicie bezpłatna, udział również. Nie ponosimy żadnych kosztów, nic nie tracimy, a możemy tylko zyskać.
– minimum działań, maksimum korzyści – prowadząc własny sklep musimy kontrolować stan magazynowy, zajmować się wysyłką, dbać o kontakt z klientem, odpowiadać na reklamacje, zajmować się reklamą i promocją sklepu. Krótko mówiąc musimy trzymać rękę na pulsie. Będąc członkiem programu partnerskiego naszym jedynym zmartwieniem jest dotarcie do jak największego grona odbiorców, pośród których znajdą się osoby zainteresowane dokonaniem zakupu. A więc promując sprzedaż książek najlepiej szukać odbiorców w grupach osób zainteresowanych czytaniem książek.
– żadnych umów – z uczestnictwa można zrezygnować w każdej chwili. Nic nas nie obliguje do działania w ramach promocji danego produktu czy usługi. Warto jednak wiedzieć, że aktywność zamieszczonych przez nas w sieci linków nie wygasa. A więc nawet polecane kilka miesięcy wcześniej produkty zawierające link afiliacyjny cały czas mogą zarabiać.
Oczywiście programy afiliacyjne są dla każdego i każdy może w nich zarabiać. Prawda jest jednak taka, że trzeba mieć komu polecać produkty czy usługi. Dlatego też naturalnymi pretendentami do afiliacji są osoby posiadające blogi lub strony internetowe.
Aktualnie programy partnerskie są tak powszechne, że nie będziemy mieć najmniejszego problemu, by dobrać taki, który oferuje kontekstowo pasujące produkty do treści strony. Jeśli piszemy blog o zdrowiu i urodzie, możemy przebierać w ofertach programów afiliacyjnych marek kosmetycznych, suplementów diety czy akcesoriów do pielęgnacji ciała.