Public relations to zgodnie z najpowszechniejszą definicją budowanie świadomości o marce, a także prowadzenie działań mających na celu zapewnienie pozytywnych wrażeń i odczuć i budzenie przyjaznych skojarzeń. To złożony proces, który odbywa się jednocześnie na kilku płaszczyznach, dlatego budowaniem wizerunku należy do działań, którymi zazwyczaj zajmuje się sztab ludzi z agencji PR lub specjalnie do tego powołany dział public relations. Działania public relations nie zajmują się sprzedażą produktu, ale mogą wpłynąć na jej wzrost.
Internet to przeogromne narzędzie do promocji biznesu, dające wmnóstwo możliwości, ale również niezwykle nieprzewidywalne. Odpowiednio wykorzystanie może pomóc odnieść spektakularny sukces, wykorzystany nieodpowiednio może doprowadzić do klęski, a nawet upadki marki.
Public relations – zakres działań
marketing internetowy – ze względu na ogromny zasięg i możliwość dotarcia do większego grona odbiorców, większość działań z zakresu public relations odbywa się w sieci. Ze względu na różnorodność i obszerność działań można podzielić go na kilka odręgnych gałęzi wymagających indywidualnych działań. I tak:
social media marketing – swoje działania skupia mediach społecznościowych. Na docieraniu do nowych odbiorców, budowaniu silnnych i profesjonalnych profili, budowaniu relacji odbiorcami, ocieplaniu wizerunku. Osoba odpowiedzialna za działania w mediach społecznościowych (social media manager lub inaczej social media ninja) tworzy przyciągające uwagę i wzbudzające emocje posty, odpowiada na komentarze. Mysi wiedzieć, jak zareagować na negatywny odbiór, jak odpowiedzieć, by załagodzić ewentualny kryzys.
influencer marketing – to działania marketingowe oparte na współpracy z influencerami, czyli osobami, które mają rozbudowane, silne profile w mediach społecznościowych, posiadają zaangażowanych odbiorców i wpływają na ich decyzje zakupowe.
media relations – public relations to w głównej mierze utrzymanie kontaktów z dziennikarzami i mediami. Poprawne relacje bardzo pomagają silną markę w oparciu o zasięgi mediów.
event marketing – polega na organizacji wydarzeń typu targi, kongresy, konferencje itd. Samo wydarzenie, organizacja go lub udział w nim to tylko część event marketingu. Kluczową rolę, poza samą organizacją, pełni social media marketing czyli promocja wydarzenia oraz feedback (informacje zwrotne odbiorców).
product placement – wymaga wiedzy i znajomości zasad lokowania produktów w mediach tradycyjnych (TV, radio, prasa), by nie naruszać prawa. Należy również wykazać się subtelnością i doświadczeniem, by nienachalnie ulokować produkt, aby działania PR nie spotkały się z negatywnym odbiorem.

Public relations to bardzo szeroki zakres działań, który wymaga wiedzy, wyczucia, ostrożności, ale i intuicji. Nie zawsze, nawet najlepszej agencji PR udaje się przewidzieć odbioru internautów oraz tego, czy forma przekazu nie urazi pewnej grupy odbiorców oraz czy działania nie odniosą niezamierzonych efektów, a jeśli tak się stanie, to konieczna jest szybka reakcja łagodzenia kryzysu, która wymaga odporności na stres, zachowania stalowych nerwów oraz opanowania i trzymania emocji na wodzy. Decyzje związane z PR nie mogą być wynikiem działania pod wpływem emocji. Zawsze musi być opracowana strategia starająca się przewidzieć dalsze konsekwencje.
By budowanie marki przebiegało płynnie i sprawnie w zespole agencji PR (lub działu public relations) powinni znaleźć się copywriter,z, specjaliści od social mediów, specjaliści SEO, graficy. Kazdy z nich powinien posiadać doświadczenie, dużą wiedzę z zakresu wykonywanego zawodu, cechować się pewnością siebie, asertywnością, osoby z wysoką samooceną i nastawieniem na samorozwój.
Działania public relations odbywają się na podobnych zasadach zarówno w przypadku personal brandingu, jak i budowania marki firmy, usługi czy produktu, z tą niewielką różnicą, że budowanie marki osobistej w dużej mierze leży po stronie osoby, której pozytywny wizerunek ma być budowany.