budowanie marki osobistej
fot. pixabay.com

Choć w praktyce personal branding towarzyszył niemalże od zawsze ważnym i znanym osobistościom, politykom czy celebrytom, tak naprawdę uważa się, że w Polsce jest to stosunkowo młode pojęcie. Mylnie uważa się również, że termin dotyczy tylko sław, a tak naprawdę każdy z nas, odkąd nasze życie niemalże całkowicie przeniosło się do sieci, każdego dnia kreuje własny wizerunek i wpływa na to, jak inni go postrzegają. Sekretem personal brandingu jest świadomość i spójność w tychże działaniach. 

Z reguły nie zastanawiamy się nad swoimi działaniami, nad tym jak jesteśmy postrzegani przez innych i zupełnie nieświadomie kreujemy wyobrażenie o nas. Dla wielu osób media społecznościowe są źródłem rozrywki i kontaktu z najbliższymi, dlatego nie traktują ich jako narzędzia do tworzenia silnego wizerunku.

Co to jest personal branding?

Personal branding to działania oparte na świadomym i przemyślanym tworzeniu i umacnianiu opinii wśród klientów, obserwatorów pracowników, fanów na swój temat. Podejmując się konkretnych działań, oczekujemy określonej reakcji od naszych odbiorców.

Personal branding jest niezbędny zwłaszcza w przypadku osób, które zarabiają na własnym wizerunku, są ekspertami w danej dziedzinie np. trener biznesu, life coach, native speaker i wykorzystują media społecznościowe jako doskonałe narzędzia do zwiększania sprzedaży (sprzedaż kursów, ebooków, prywatnych sesji, zajęć czy lekcji). Dlaczego media społecznościowe są doskonałym narzędziem do budowania marki osobistej? Ponieważ pomagają dotrzeć do szerszego brona odbiorców, pozwalają budować i wzmacniać relację z odbiorcami, odczytywać ich potrzeby i oczekiwania i umieć na nie odpowiadać. Media społecznościowe skupiają miliony osób na całym świecie, które każdego dnia w sieci całymi godzinami spędzają swój czas. Wystarczy do nich dotrzeć i odpowiednio się zaprezentować, by skłonić do zbudowania relacji.

Skutecznie działania w mediach społecznościowych są możliwe wyłącznie wtedy, kiedy uda nam się określić grupę odbiorców, do których chcemy dotrzeć. A także będziemy wiedzieli, które medium skupia właśnie tę grupę docelową (Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube) i na nim rozpoczniemy działania związane z budowaniem marki osobistej.

Na czym polega budowanie marki osobistej?

Silna marka osobista to autorytet, który każdego dnia motywuje do działania. To osoba, która pokazuje ścieżkę samorozwoju, posiada cechy lidera, ma mocno rozwiniętą pewność siebie i asertywność, ma wysoką samoocenę, bezustannie dba o rozwój osobisty.(np. uczęszcza na kursy językowe).

Dodatkowo, taką osobę cechuje dobra organizacja pracy, właściwe zarządzania czasem oraz umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi.

personal branding
fot. pixabay.com

Budować markę osobistą można w oparciu o:

event marketing – wszelkie działania związane z organizacją bądź udziałem w wydarzeniach, konferencjach, jak również plebiscytach, galach, itp. Celem event marketingu jest przyciągnięcie zainteresowania szerszego grona odbiorców poprzez z reguły uczestniczące w eventach media (radio, tv, portale i serwisy internetowe). Event marketing wykorzystywany jest także do działań związanych z product placement (prezentacja swojego produktu, usługi na wydarzeniu).

media – mowa o wszelkich wzmiankach i publikacjach w mediach, wywiadach, artykułach eksperckich, wzmiankach o sukcesach, wszystkim, co wpływa na budowanie silnej marki osobistej. Współpraca z lokalnymi mediami (portale, TV, radio) jest bardzo dobrą formą personal brandingu.

influencer marketing – prowadzenie kanału na YouTube, pisanie bloga czy posiadanie dobrze rozwiniętego profilu w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter) buduje własną społeczność, kreuje wizerunek eksperta i wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani przez naszych odbiorców.

social media marketing – wszelkie działania odbywające się za pośrednictwem mediów społecznościowych tworzą obraz, w jaki jesteśmy postrzegani przez innych. To najlepsza i najszybsza forma komunikacji ze swoimi odbiorcami. Daje możliwość bezpośredniego i szybkiego nawiązania relacji

Działaniami z zakresu budowania marki osobistej można zajmować się samemu lub można je zlecić agencji PR. Mimo tego, że agencja zajmie się współpracą z mediami, profesjonalnymi sesjami zdjęciowymi i zwiększaniem grona odbiorców, w dalszym ciągu to my sami najbardziej odpowiadamy za własną markę. Warto więc posiadać cechy dobrego kierownika, inwestować w języki obce, stosować metodę SMART, a przede wszystkim autentycznością, spójnością i wiarygodnością budować swoją silną pozycję. Należy jednak pamiętać, że budowanie marki osobistej, to bezustanny proces, który musi być regularnie i konsekwentnie wspierany.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here