metoda smart
fot. pixabay.com

Planowanie to nieodłączny element naszego życia pozwalający choć trochę zapanować nad codziennym chaosem. Nie muszą ci być znane metodyki zarządzania projektami, by wiedzieć, jak zarządzać czasem, i że wyznaczanie celów jest niezwykle ważna w życiu codziennym, zarówno prywatnym jak i zawodowym. 

Tak naprawdę, nie trzeba pracować w korporacji, ponieważ cechy lidera posiada każda mama. Podobnie jak cechy dobrego kierownika. Chyba nie zaprzeczysz? Praca na urlopie wychowawczym wymaga nieprzeciętnych zdolności planowania, zarządzania czasem i dyscypliny. Ale nie praca w domu dla mam miała być tematem, a metoda SMART, której poświęcony jest dzisiejszy temat.

Zasada SMART (metoda SMART) 

Nazwa SMART to akronim pięciu angielskich słów: specific, measurable, attractive, realistic, timely defined. Dodatkowo słowo “smart” oznacza sprytny, a więc oznacza pięć sprytnych zasad, które zwiększają szanse na realizację wyznaczonych celów. Poszczególne słowa tworzące akronim jednocześnie oznaczają cechy, które powinny zostać przypisane do danego celu i jednocześnie sugeruje, jak w prosty sposób go osiągnąć.

  • S – czyli Sprecyzowany
  • M – czyli Mierzalny
  • A – czyli Atrakcyjny
  • R – czyli Realistyczny
  • T – czyli Terminowy
zasada smart
fot. pixabay.com

Główne założenia metody SMART

– Specific, czyli sprecyzowany. Cel musi zostać jasno sprecyzowany. Nie może mieć ogólnikowego charakteru, jak na przykład większość naszych noworocznych postanowień. Brak konkretnego przekazu utrudnia realizację celu. Nie wystarczy powiedzieć sobie chcę schudnąć. Trzeba sprecyzować cel. Ile chcę schudnąć? W jakim czasie? Zdecydowanie łatwiej jest zdefiniować cel oparty na liczbach i wielkościach. Określenie do czerwca chcę schudnąć 6 kg, jest zgodne z pierwszym założeniem metody SMART.

– Measurable, czyli mierzalny. Dobrze określony cel pozwala nam na bieżąco monitorować jego etapy, by dostrzegać postępy. Będziemy także wiedzieć, kiedy został osiągnięty. Celem może być na przykład: odłożę 5 tys. na remont kuchni. Mając tak wyznaczony cel, zarówno postępy jak i samo jego osięgnięcie łatwo będzie zmierzyć.

– Attractive, czyli atrakcyjny. Ten punkt dotyczy głównie motywacji. Nasz cel nie może być zbyt łatwy, ponieważ jego realizacja nie przyniesie nam satysfakcji. Realizacja celu, który wymagał poświęceń, sprawiał trudności i wymagał czasu sprawi nam znacznie większą radość. Najlepszą motywacją jest dostrzeżenie korzyści płynących z realizacji celu. Przydatnym elementem tego punktu jest stworzenie tabeli zysków i strat związanych z osiągnięciem celu.

– Realistic, czyli realistyczny. Cel musi być przede wszystkim możliwy do osiągnięcia. Planowanie musi uwzględniać nasze zasoby, możliwości, siły oraz czas, w jakim jesteśmy w stanie go zrealizować. Jeżeli naszym celem jest zaoszczędzenie jakiejś sumy pieniędzy, musimy zarabiać na tyle, aby po odliczeniu wszystkich niezbędnych wydatków pozostało nam trochę pieniędzy, które będziemy mogli odłożyć. Nierealne plany zniechęcają nas do działania, dlatego określone cele powinny uwzględniać nasze możliwości.

– Time-based, czyli terminowy. Cel musi mieć określoną konkretną datę wyznaczającą termin realizacji. W ten sposób bardziej motywujemy się do działania, a pracę możemy podzielić na etapy działań i pracować zgodnie z ustalonym przez siebie harmonogramem.

Zarówno praca zdalna w domu jak i na etacie, marzenia o podróżach, czy cele z zakresu rozwoju osobistego. Zawsze w realizacji pomagają konkretne plany, których realizacja może zaprowadzić nas do osiągnięcia wyznaczonego celu. Marzy ci się praca przez internet? Zacznij przeglądać oferty pracy zdalnej, ale najpierw wraz z metodą SMART wyznacz sobie cele, które ułatwią cię realizację tego marzenia. Sprecyzuj o jaką pracę ci chodzi, ile chcesz zarabiać i w jakim czasie.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here